Dacă ești antreprenor și aproape tot timpul te gândești la cum să-ți vinzi produsele, atunci închide afacerea și reprofilează-te în specialist de marketing.

Antreprenorul trebuie să se concentreze pe două aspecte:

  • cum gestionează afacerea și cum o dezvoltă;
  • cum trăiește și se bucură de viață cu succes.
Ghid de realizare a unei strategii de marketing online
Ghidul Strategiilor de Marketing AIDA

Ai nevoie de strategii de marketing?

Vrei ghidul strategiilor de marketing?

Sau dorești să te informezi despre:

Elementele obligatorii ale unei strategii de marketing?

1. Analiza produsului din perspectiva consumatorilor

Am întâlnit foarte multe situații în care marketerii nu înțelegeau prea bine ce vând, ce promovează… și fără a înțelege produsul nu poți avea strategii de marketing eficiente.

  • Cunoașterea detaliată a caracteristicilor produsului: detalii tehnice, de producție, de scop, de utilizare etc.
  • Ce nevoi obiective și psihologice satisface produsul?
  • Analiza utilizării și funcționării produsului așa cum ar fi folosit de către consumator
  • Stabilirea punctelor comune și/sau diferite cu alte produse asemănătoare din piață

2. Identificarea avatarului de client

Am realizat un ghid despre avatarul clientului, dar voi detalia pe scurt elementele principale:

  • Rolul avatarului: cine cumpără, cine utilizează sau cine recomandă produsul?
  • Întrebările generale ale consumatorilor despre produs extrase din review-uri, articole, postări etc.
  • Ce caracteristici ale produsului pot fi corelate cu nevoile psihologice ale consumatorilor?
  • Corelarea caracteristicilor produsului cu valorile consumatorilor și valența pozitivă a atitudinii acestora.

Avatarul de client poate fi realizat cu ajutorul ghidului: Anticiparea gândirii consumatorilor.

De ce unii marketeri au succes?

Pentru că înțeleg și anticipează gândirea clienților și o includ în strategiile de marketing

Nici nu-ți dai seama cât de ușor va fi să faci campanii și vânzări eficiente, cu rezultate peste așteptări.

3. Stabilirea obiectivelor strategiei de marketing în vânzări

Întotdeauna trebuie să stabilești obiectivele pe care dorești să le obții prin campaniile de marketing.

  • Vânzări: cât, cum, cui, când? Sunt întrebări la care îți stabilești răspunsuri (țeluri) viitoare.
  • Care sunt urgențele pe termen scurt: vânzări generale, vânzări specifice ale unor anumite produse etc.
  • Care sunt nevoile viitoare ale afacerii, de creștere sau de menținere, către ce zonă economică se extinde.
  • Creșterea notorietății brandului cu un anumit profil psihologic, cu o idee, cu un concept, cu valori.

4. Implementarea strategiilor de marketing

Fără punctele de mai sus, nicio strategie de vânzări nu va fi eficientă.

  • În funcție de avatarul clientului, se stabilește canalul principal de marketing.
    Unele produse nu se vând pe Facebook, la fel cum sunt și produse care se vând doar pe Facebook
  • Dacă se promovează pe mai multe canale, mesajele de marketing trebuie să fie congruente și corelate într-o structură de tip pâlnie (funnel)
  • Fiecare campanie să aibă o logică a structurii, cu împărțirea echilibrată a bugetelor
  • Un marketer isteț știe sau ar trebui să știe în ce canale de promovare trebuie investit. Adesea se investește prea mult în SEO și fără rost (exemplu)

5. Situația prezentă a vânzărilor

Nu poți măsura rezultatele unei strategii de marketing fără a se cunoaște datele prezente.

  • Verificarea datelor măsurabile din Google Analytics, Facebook, Instagram, SEO
  • Analiza atitudinii consumatorilor existenți față de brand sau produse în online și/sau offline
  • Vânzările din trecut corelate cu creșterea sau scăderea naturală pentru a măsura corect rezultatele strategiilor de marketing
  • Analiza website-ului (UX), a campaniilor de marketing existente, a conținutului grafic, texte etc.

6. Măsurarea și eficientizarea campaniilor

Nu există perfecțiune… campaniile se verifică și adaptează încontinuu.

  • Campaniile de awareness aduc rezultate după o perioadă mai mare de timp.
  • Vremea, situația economică sau politică a țării pot influența campaniile de vânzări.
  • Nu vă bazați doar pe un singur canal de vânzare. Unii au pierdut 90% din vânzări când algoritmul SEO s-a schimbat.
  • Nu încercați nici varianta recomandată de mulți „specialiști” de a fi pe toate platformele de socializare sau publicitare.

Ai nevoie de soluții și îndrumare în strategiile de marketing?

Ce include ghidul pentru strategii de marketing?

Etapa 1 – Analiza produsului și avatarul clientului

1.1 Acțiunilor consumatorului de la apariția nevoii la achiziție – customer journey map.
1.2 Analiza produsului perspectiva consumatorului (avatarul de client).
1.3 Nevoile psihologice îndeplinite de produs.
1.4 Valorile motivaționale umane (universale) susținute de produs.
1.5 Sentimentele dezirabile pe care le experimentează consumatorul când deține și/sau utilizează produsul.
1.6 Date demografice relevante pentru produs și consumatori.

Toate aceste date se pot obține din analiza avatarului de client.

Etapa 2 – Setarea obiectivelor și realizarea conținutului publicitar

2.1 Setarea obiectivelor de vânzare (de marketing) principale și secundare.
2.2 Realizarea conținutului publicitar (articole, texte, titluri, videoclipuri etc.).
2.3 Alegerea canalelor de promovare compatibile cu produsul: Facebook, Google search etc.).
2.4 Alegerea uneltelor de promovare (Google Ads, 2Performant, FameUp etc.)

O echipă eficientă include: copywriter, graficieni (foto/video), specialist PPC, marketer specialist în vânzări online & offline.

Etapa 3 – Pornirea campaniilor + măsurare și optimizare

3.1 Stabilirea bugetului alocat fiecărui canal de promovare în parte.
3.2 Livrarea (pornirea reclamelor) conținutului publicitar în ordinea stabilită anterior.
3.3 Măsurarea impactului și ajustarea campaniilor pentru performanță.
3.4 Analiza obiectivelor de marketing stabilite în etapa 2.
3.5 Realizarea unor tactici de vânzare specifice (oferte, cadouri, remarketing, gratuități etc.).

Recomand să colaborați cu specialiști PPC certificați în Facebook Ads și Google Ads.

De reținut:

Nu există strategii de marketing general valabile. Acestea diferă în funcție de produs, consumatori, anotimp, mediu social, mediu economic etc.

Nu-i vinde un produs, ia-i toți banii… și sufletul?!

Nu trebuie să fii expert ca să înțelegi ghidul pentru strategii de marketing.

  • Sunt atât de bune informațiile, încât vei fi chiar mai bun decât mulți marketeri care se cred buni.

Ai costuri mari de publicitate, cu vânzări mici sau rezonabile?

  • Păstrează costurile și influențează gândirea consumatorilor – pentru creșteri de vânzări uriașe!