1) „avatarul de client are o vârstă exactă de 37 de ani”
- nu, nu are o vârstă exactă, ci o medie de vârstă a posibililor clienți, de exemplu, între 25 și 35 de ani. Aceasta se stabilește în funcție de produsul vândut. Te ajută mai mult în livrarea conținutului publicitar către un public în care găsești mai mulți clienți.
Dacă vinzi biciclete pentru copii, vârsta avatarului ar fi între 25 și 35 de ani, adică părinții copiilor. Poți găsi clienți și la persoanele între 18 – 25 de ani, dar mult mai puțini decât între 25 și 35 de ani.
2) „lucrează într-o anumită multinațională”
- nu te ajută cu nimic să știi în ce multinațională lucrează. Dacă vinzi servicii și produse către zona de B2B ar fi cât de cât relevantă, dar prea puțin ca să conteze în vânzări. În B2C nu te ajută cu nimic.
3) „avatarul de client locuiește într-un anumit oraș”.
- Avatarul de client locuiește acolo unde vinzi serviciile și produsele. Dacă vinzi servicii doar într-un anumit oraș, acolo locuiește și avatarul.
Dar dacă vinzi servicii și produse la nivel național, avatarul tău de client locuiește în România, nu într-un anumit oraș.
4) „avatarul de client trebuie să aibă o poză, o imagine de identificare”.
- Nu este necesar. Am întâlnit multe situații când marketerii și antreprenorii analizau poza avatarului și în funcție de acesta realizau texte publicitare… ceea ce este foarte eronat.
În poză era o blondă… și antreprenorul inspirat „nu-i scrie texte deștepte, blondele sunt…”
În altă situație în poză era un tip frumos cu barbă, iar copywriter-ul scria texte prea „drăguțe”, deoarece îi plăceau bărboșii.
Dar cea mai neinspirată asociere am găsit-o la un afacerist ce vindea servicii de wedding. Imaginea avatarului era un bărbat… cât de nepriceput să fii să crezi ca la nuntă decide mai mult bărbatul? La nuntă predomină deciziile miresei și ale părinților care-i susțin financiar
5) „avatarul de client este femeie sau bărbat”.
- Nu, nu este doar femeie sau bărbat, decât în cazul în care vinzi produse exclusiv femeilor sau bărbaților. Avatarul de client poate fi femeie, bărbat ori ambele (mixt).
6) „avatarul de client este o persoană cu caracteristici exacte”.
- Avatarul are caracteristici generale și comune cu ale mai multor consumatori la un loc, nu exacte.
7) „avatarul ideal de client este ceva ce-ți imaginezi, visezi sau crezi că ai vrea să fie”.
- NU… avatarul de client este despre date și cunoștințe valide, obiective, empirice, raționale și psihologice. Nu poți să-ți imaginezi avatarul… decât dacă vinzi bullshit sau povești cu balauri și zâne.
8 ) „avatarul de client este un Frankenstein cu componente diferite care-ți plac”.
- Avatarul nu este despre cum ți-ar place ție să fie clientul… Ci este o entitate, o „customer persona” cu atribute comune și compatibile dintre produs și client.
- Dacă cauți un partener de viață poți alege un partener „cu componente care-ți plac”.
9) „avatarul de client este buyer persona”.
- Nu, nu este „buyer persona”. Avatarul de client poate fi persoana care utilizează sau recomandă produsul, dar nu este cea care-l cumpără.
10) „conectarea emoțională cu avatarul de client care trăiește o anumită emoție”.
- Cam absurd… e ca și cum toți consumatorii experimentează aceiași emoție simultan.
11) „analiza comentariilor, a întrebărilor sau distribuirile oamenilor”.
- Te ajută doar dacă vrei să-i faci unei persoane profilul de personalitate, dar în avatarul de client Nu te ajută cu nimic.
12) „ora la care postezi”.
- Este irelevantă pentru consumatori sau avatarul de client.
13) „analiza SEO”
- Nu te ajută în construirea avatarului de client.
12) Alte caracteristici irelevante pentru avatarul de client:
- ce pagini apreciază;
- pe cine urmărește;
- ce postează;
- la ce filme se uită;
- pe ce stradă stă;
- cum arată căminul lui, casa și cu cine locuiește;
- cum se îmbracă de obicei: în cămașă sau tricou, în rochie sau pantaloni
- poartă pantofi sau teniși, tocuri sau balerini comozi;
- câte ore lucrează pe zi;
- cum arată biroul și ce are pe birou;
- dacă lucrează departe de casă;
- de unde își câștigă banii;
- cum își cheltuie banii;
- dacă are relație stabilă și de cât timp;
- cum îl cheamă pe partenerul avatarului de client;
- cum îl cheamă pe animalul de companie al avatarului;
- ce face avatarul și unde iese în weekend;
- și dacă nu iese în weekend, ce face acasă;
- cum își petrece serile și cu cine;
- cum arată familia lui;
- cum arată relațiile lui sociale;
Notă: Opiniile divergente creează dezbateri cu valoare, certitudinile nu.
- Ador să-mi fie criticate opiniile… doar așa evoluez.
Mădălina Vasiu este expertul care a scris aceste erori. Le găsiți aici…
Observațiile făcute în această postare NU sunt despre:
- „felul tău de a fi” – N-am criticat personalitatea expertului care a scris aceste aberații, ci informațiile expuse de acesta.
- „suntem unici” – da, oamenii au caracter de „unicitate”, adică suntem diferiți, dar știința marketingului, psihologia consumatorilor NU se modifică după unicitatea marketerului.
Atenție: oamenii NU cumpără ca să-și îndeplinească o dorință ori ca să rezolve o frustrare – A reduce comerțul la aceste două atribute este absurd.
Mulțumesc!